پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات
*حمید درویشی شاهکلایی، پژوهشگر و ویراستار
*متولد شیرگاه، سوادکوه شمالی مازندران (اصالتا از روستای شاهکلای لفور)

*طلبه و دانش‌آموخته دوره سوم کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دوره پنجم دکتری فرهنگ و ارتباطات همان دانشگاه (دوره شهید جاوید مرحمتی)
*اولین «رتبه یک» کنکور سراسری دکتری مجموعه علوم ارتباطات (1390).
*موسس قرارگاه نشریات حیات بسیج دانشجویی و سردبیر سابق ماه‌نامه فرهنگی سیاسی حیات، نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال بیست و یکم و بیست و دوم.
*معاون سابق آموزش و معاون سابق ارتباطات مرکز آموزش‌های مجازی بسیج مستضعفین
*پژوهش‌گر برتر مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی (1394)
*با افتخارتر از همه: برادرزاده سردار سپاه اسلام، پاسدار شهید برزو درویشی شاهکلائی
حدیث‌های مسجد
  • ۹۴/۱۲/۲۴

    فرشته‌هان! با مسجدی‌ها کار دارند.

  • ۹۴/۱۰/۲۴

    ستاره‌های درخشان زمین برای آسمانی‌ها

  • ۹۲/۰۶/۲۲

    *هشدار داد: نماز همسایه مسجد جز در مسجد پذیرفته نیست...

    **یکی پرسید: اى امیر مومنان! همسایه مسجد کیست؟

    *فرمود: کسى که...

مطالب پیامکی
  • ۹۵/۰۱/۰۹
    افق بالاتر

    امسال توفیق خادمی شهدا در یادمان هویزه میسر نشد؛ 

    انشاءالله به زودی خادمی در آستان امام رضا؛ 

    یا حتی کربلا، کاظمین، نجف، سامرا؛ 

    و چه بسا سوریه و شام بلا؛

    و انشاءالله بقیع و مسجد الاقصی.

  • ۹۵/۰۱/۰۶
    دیر یا زود

    دیر یا زود، به مانند سه تیر 84 «مردی از جنس مردم» خواهد آمد و کام امت حزب الله شیرین خواهد شد.

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    24

    دعا کنید با موفقیت زیارت با پای پیاده نصیب همه آرزومندان شود.

    حلال کنید!

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    23

    اگر بطلبند، دوباره عازم عراقم، کافیست عصر شود.

  • ۹۲/۰۴/۰۷
    22
    فقط چند ساعت دیگه
    این جمع با صفا جمع میشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    21
    خدا رو شکر سیاحت ما در زیارت است
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    20
    خلاصه اینکه:
    خدایا ما فقط همین خانواده رو داریم
    آخرین بارمون نشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۲
    16
    زباله رو تو جاده ول نکن!
    جوان عراقی:.شهرداری جمع میکند!
  • ۹۲/۰۴/۰۱
    15
    جنت ما موکب است، مقصد ما کربلاست
طبقه‌بندی موضوعی مطالب
بایگانی
قفسه کتاب‌های من
پاورقی‌های فرهنگ و ارتباطات من
آخرین نظرات

حیات 65پیش‌نوشت: انتشار یادداشت‌های منتشر شده کاری است با کلاس و راحت. حیات (+) فرصتی بود تا بسیاری از حرف‌ها را در فضای متفاوتی بزنم.

تای تمت

حیات، هم‌پای آرمان‌های جهانی انقلاب

نیروهای جبهه فرهنگی انقلاب در حیات

هوالحیّ

1-     باری دیگر، سلام بر شما!

2-     «حیات» دیگری در پیش روی شماست. خوشا آنان که با شنیدن «حیات» به یاد آخرت می‌افتند. «حیات» دنیایی ما که...

3-     «حیات» (دانلود پی‌دی‌اف این شماره) در این شماره هم مثل بقیه شماره‌ها چند پرونده‌ویژه داشت و با پاتوق و باشگاه خوانندگان تمام شد. «حیات» برای آن که ماه‌نامه خوبی برای گفتمان انقلاب اسلامی باشد، بیش از این‌ها به هم‌کاری همگان نیاز دارد. واقعا از برخی استادان ارجمند دانشگاه امام صادق علیه‌السلام دیگر انتظار نداشتم که حتی پنج دقیقه وقت مصاحبه ندهند. از بعضی دانشجویان دکتری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بیش از این‌ها انتظار داشتم. اگر نبود نامه‌های پرمهر خوانندگان، تقاضاهای اشتراک و نیز هم‌کاری‌های گسترده در توزیع مجله، باورم می‌شد که «این جبهه نیرو ندارد»*

4-     هفته آخر فروردین 1391، هفته پرباری در «حیات» بود. شماره اول «فانوس»، ویژه‌نامه سینمایی «حیات‌خلوت» منتشر شد. خود «حیات‌خلوت» هم به منزل چهارم رسید. شماره 64 «حیات» (دانلود PDF متن کامل شماره فروردین) از چاپ‌خانه آمد بیرون (پس از 27 روز!). سه کتاب جدید هم از مجموعه موفق و خواندنی «زیر خیمه حسین علیه‌السلام» منتشر شد. (1و 2و 3) «دیدبان» هم به افق جلوتری نگاه کرد.

5-     «فانوس»، ایده قشنگی است. استقبال خوبی هم شد. بچه‌های دفتر رسانه واحد پژوهش و نشر بسیج دانشجویی ما هم ابراز تمایل کردند که تداوم «فانوس» با آن‌ها باشد. برای خودم جالب بود که ضمیمه درون‌دانشگاهی حیات (یعنی حیات‌خلوت)، خودش هم ضمیمه تخصصی داشته باشد! شد.

6-     «حیات‌خلوت» دیگر برای خودش اعتباری دست و پا کرده است. در روزگاری که دیگر نشریات دانشجویی حداکثر سه شماره منتشر کرده‌اند، با کم‌ترین امکانات و هزینه، چهار شماره منتشر کرده است و شماره‌های جدید هم در راه است. یک «خسته‌نباشید» جدی، تقدیم به همه اهالی «حیات‌خلوت». از باب انتقال تجربیات هم بد نیست اشاره کنم که اعضای اصلی تحریریه حیات، همگی دانشجویان سال اولی رشته «معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات» هستند.

7-     مجموعه «زیر خیمه حسین علیه‌السلام» با انتشار کتاب «سه دقیقه در مقتل گم‌نامی» شروع شد و هم‌اکنون جلد دهم آن در مرحله آماده‌سازی است. (امروز، یعنی دو ماه پس از نگارش این یادداشت، کتاب صوتی جلد دهم هم آماده شده است) فیش‌نویسی و مطالعات آن در چند سال گذشته انجام شده است و با تجربیات تبلیغی، علمی و... مولف هم‌راه شده و در قالبی نوین ارائه می‌شود. قطع دوست‌داشتنی و نثر روان مینی‌مال کتاب در کنار نگاه کاربردی کتاب، لذت خواندن یک مجموعه کتاب خوب را فراهم می‌کند. مولف کتاب‌ها، دانشجوی کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و مدیریت و در حال تدوین پایان‌نامه خود در همین موضوعات است. هیچ جا هم اسمی از مولف کتاب و طراح گرافیکی آن پیدا نمی‌کنید.

8-     ویژه‌نامه «دیدبان» اختصاصی به جشنواره فیلم فجر ندارد. شماره اول (1389) آن به گفتمان انقلاب اسلامی و سینما اختصاص داشت. شماره دوم (1390) در دو بخش به همین موضوع و مصداق آن در جشنواره فیلم فجر 29 پرداخت. شماره سوم و چهارم آن (یعنی شماره 62 و 63 «حیات») چندین پرونده متنوع دارد. البته نگاهی هم به فیلم‌های جشنواره فجر خواهد داشت. به هر حال، جشنواره مهم است. گام مهم «دیدبان»، تعدد انتشار آن است که ان‌شاءالله در سال جاری باز هم «دیدبان» خواهیم داشت. «دیدبان» و جایزه سینمای آرمانی آن، تاثیر مهمی در سال 1390 داشت. سینمای انقلاب اسلامی به «دیدبان» احتیاج دارد.

9-     سخن بسیار است. باید بیش‌تر به مستندسازی و مکتوب کردن تجربه‌ها بپردازیم. عمل به تجربه‌ها هم خیلی خوب است. بیش‌تر کتاب بخوانیم. کمی فکر کنیم. اولویت‌ها را درست تشخیص دهیم. مبادا حسینِ فاطمه را بار دیگر تنها بگذاریم. برای شیعه، یک عاشورا کافی نیست؟ خدا را شکر ملت ما ملت فهمیده‌ای است. از اشتباهات درس می‌گیرد. برای ساخت واقعیت‌ها و آینده‌ بهتر باید آرمان‌خواهی بیش‌تری داشت. آرمان‌های شما واقعیت‌های زندگی را می‌سازند. حیات خود را هم‌پای آرمان‌های جهانی انقلاب تعریف کنید.

10-  یا علی مددی!

الاحقر حمید درویشی شاهکلایی

سردبیر

*عنوان کتابی از سیدابراهیم رئوف موسوی (فرمانده اسبق بسیج دانشجویی ما) که اولین بار ضمیمه «حیات» شد و بارها در اندازه‌ها و طرح جلدهای مختلف تجدید چاپ گردید.

۹۹/۰۹/۲۶
حمید درویشی شاهکلائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی