پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات

وب‌نوشت حمید درویشی شاهکلایی

پاورقی فرهنگ و ارتباطات
*حمید درویشی شاهکلایی، پژوهشگر و ویراستار
*متولد شیرگاه، سوادکوه شمالی مازندران (اصالتا از روستای شاهکلای لفور)

*طلبه و دانش‌آموخته دوره سوم کارشناسی‌ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و دوره پنجم دکتری فرهنگ و ارتباطات همان دانشگاه (دوره شهید جاوید مرحمتی)
*اولین «رتبه یک» کنکور سراسری دکتری مجموعه علوم ارتباطات (1390).
*موسس قرارگاه نشریات حیات بسیج دانشجویی و سردبیر سابق ماه‌نامه فرهنگی سیاسی حیات، نشریه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، سال بیست و یکم و بیست و دوم.
*معاون سابق آموزش و معاون سابق ارتباطات مرکز آموزش‌های مجازی بسیج مستضعفین
*پژوهش‌گر برتر مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی (1394)
*با افتخارتر از همه: برادرزاده سردار سپاه اسلام، پاسدار شهید برزو درویشی شاهکلائی
حدیث‌های مسجد
  • ۹۴/۱۲/۲۴

    فرشته‌هان! با مسجدی‌ها کار دارند.

  • ۹۴/۱۰/۲۴

    ستاره‌های درخشان زمین برای آسمانی‌ها

  • ۹۲/۰۶/۲۲

    *هشدار داد: نماز همسایه مسجد جز در مسجد پذیرفته نیست...

    **یکی پرسید: اى امیر مومنان! همسایه مسجد کیست؟

    *فرمود: کسى که...

مطالب پیامکی
  • ۹۵/۰۱/۰۹
    افق بالاتر

    امسال توفیق خادمی شهدا در یادمان هویزه میسر نشد؛ 

    انشاءالله به زودی خادمی در آستان امام رضا؛ 

    یا حتی کربلا، کاظمین، نجف، سامرا؛ 

    و چه بسا سوریه و شام بلا؛

    و انشاءالله بقیع و مسجد الاقصی.

  • ۹۵/۰۱/۰۶
    دیر یا زود

    دیر یا زود، به مانند سه تیر 84 «مردی از جنس مردم» خواهد آمد و کام امت حزب الله شیرین خواهد شد.

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    24

    دعا کنید با موفقیت زیارت با پای پیاده نصیب همه آرزومندان شود.

    حلال کنید!

  • ۹۲/۰۹/۲۵
    23

    اگر بطلبند، دوباره عازم عراقم، کافیست عصر شود.

  • ۹۲/۰۴/۰۷
    22
    فقط چند ساعت دیگه
    این جمع با صفا جمع میشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    21
    خدا رو شکر سیاحت ما در زیارت است
  • ۹۲/۰۴/۰۷
    20
    خلاصه اینکه:
    خدایا ما فقط همین خانواده رو داریم
    آخرین بارمون نشه...
  • ۹۲/۰۴/۰۲
    16
    زباله رو تو جاده ول نکن!
    جوان عراقی:.شهرداری جمع میکند!
  • ۹۲/۰۴/۰۱
    15
    جنت ما موکب است، مقصد ما کربلاست
طبقه‌بندی موضوعی مطالب
بایگانی
قفسه کتاب‌های من
پاورقی‌های فرهنگ و ارتباطات من
آخرین نظرات

این مطلب کار قشنگی بود. نوآوری! نیاز هم بود که بدانند درسها و کلاسهای ما چگونه پاس می شوند! خوب یادم است که بعد این مطلب دکتر آشنا در ایمیلی از بچه های کد 82 فرهنگ و ارتباطات هم خواسته بود که کار مشابهی انجام دهند.

 

مروری بر درس های این ترم- قسمت اول:تدبیر زندگی2

هفته هشتم است و این یعنی پایان میان نیم سال و یک چهارم یک سال تحصیلی. بدم نمی آید تا آنجا که می شود مروری کنیم بر درسها تا اینجا. این حق دکتر بشیر، دکتر آشنا و دیگران است که بدانند وضعیت درسهای ما چگونه است. تیرماه که اجمالی از وضعیت کلاسهای ترم قبل را به دکتر آشنا گفتم، کاملا متوجه شدم که ...

خب، از همین شنبه صبح شروع کنیم. 8 صبح، تدبیر زندگی2، یک واحد، دو ساعت (همینجا بایستید! چرا برای یک درس نظری، دو برابر واحد ساعت گذاشته اند؟ اگر ارزشش را داشت، واحدش را هم بدهید!) استاد: آقای طغیانی، دانشجوی سابق اقتصاد دانشگاه امام صادق. (احتمالا دانشجوی دکترای اقتصاد فعلی) (تحصیلات استاد برای من اهمیتی ندارد.) تدبیر زندگی ظاهرا از اختراعات دانشگاه امام صادق است و ما اولین موجوداتی هستیم که آن را می گذرانیم. (صرف خوک یا موش آزمایشگاهی بودن برای ما مشکل ساز نیست. عادت داریم.) بخش عمومی ارائه دهنده آن است. تدبیر 1 ما با همه متفاوت بود و دو ترم زودتر از سایر رشته ها تدریس شد. دو جلسه اول استاد نیامد. ظاهرا بخش عمومی با استاد هماهنگ نکرده بود و یا استاد نپذیرفته بود که در این ساعت کلاس داشته باشد. یک جلسه هم تعطیل رسمی بود. یک جلسه هم من نتوانستم بیایم. دو جلسه دیگر هم استاد نیامد. در مجموع سه جلسه (آن هم با تاخیر استاد و بخشی از کلاس) تشکیل شده که من در یکی غایب بودم. جلسه اول به معارفه، پرسیدن سن ازدواج و توضیح تحقیق درس گذشت. یک جلسه دیگر دوباره نظام جدید تحقیق درس (که کاملا عوض شده بود!) بررسی شد. سطح مباحث فوق العاده پایین و دون شان کلاسهای دانشگاهی بود. (پایین تر از سطح کلیه دانشگاهها) انتظار ما از این کلاسها محتوا نیست! انتظار نداریم چیزی یادمان بدهند! انتظارات حداقلی داریم. اینگونه بار آمده ایم. پیوند بین دروس عمومی و تخصصی را که یادتان هست؟ پیوند معارف اسلامی با دروس تخصصی؟ انتظار دارم در این درس که استادش (به انتخاب من و با سختی فراوان) امام صادقی است، حداقل در حد اولیات، این پیوند برقرار شود! (یعنی حداقل بین دروس عمومی با خودش(=معارف اسلامی) پیوند برقرار شود!) حداقل می شود که در بحث از سن مناسب ازدواج این نکته گوشزد شود که سن ازدواج در اسلام دو نوع است: سن ازدواج واجب و سن ازدواج مستحب. در همین مقدار یک جمله. یعنی چه روی هوا یه چیزهایی می پرانید؟ وقت نماز صبح نزدیک شده است. به همین مقدار اکتفا می کنم.

بررسی درس های این ترم- قسمت دوم: فقه تخصصی1

دومین درس روز شنبه، ساعت 4 بعد ازظهر، فقه تخصصی با تدریس استاد حجت الاسلام حیدری است. بارها شنیده بودیم که تو زمینه ترکیب دروس عمومی و تخصصی که نمودهای بارز آن می بایست درسهایی مثل فقه فرهنگ و ارتباطات (و تفسیر فرهنگ و ارتباطات که وجود خارجی ندارد. در حالی که 10 واحد تفسیر عمومی می خوانیم!) کار نشده. در برنامه جدید کد 84 و به بعد نیز فقه تخصصی از 4 واحد به 12 واحد افزایش پیدا کرده. انتظاری از این درس نداشتیم. وقتی محتوایی نیست، استادش چه کند؟ قرار شد، بحث غنا و موسیقی را با هم تا آخر ترم یه جوری کار کنیم که روش فقهی یاد بگیریم. بچه ها هر جلسه چند تا تحقیق ارائه می دهند. تحقیقاتی که از متن احادیث وسائل شیعه در اومده. فکر کنم یک جلسه استاد نیومده و یک جلسه هم تعطیل بوده. روند کلاس، بی جهت کش اومده. می خوام بگم یا فقه موسیقی و غنا اونقدرها ظرفیت نداره که یه درس دو واحدی باشه، یا اینکه تو این زمینه هم این قدر محتوا تولید نشده که ما تو کلاس احساس اتلاف وقت نکنیم. سهم تکرار مطالب در کلاس زیاد است. تلاش استاد به پاسخگویی مبنایی سوالات دانشجویان، باعث شده بحثهایی از اصول که قبلا خوندیم و یا متاسفانه قرار نیست بخونیم، در کلاس مطرح شود.

بررسی درس های این ترم- قسمت سوم: زبان عمومی

یکشنبه 8 تا 10 و دو شنبه 10 تا 12 با استاد روشن ضمیر. بحث پیوند دروس عمومی و تخصصی در چنین کلاسهایی که با حضور دانشجویان رشته های مختلف برگزار می شود، یه جورهایی سالبه است و اصولا در درسهایی مثل زبان، کسی انتظاری هم ندارد. این ترم گرامر تافل می خونیم. شخصا هیچ نیازی به حضور در این کلاس ندارم. البته مسلما خیلی از بچه ها زبانشان ضعیف است و نیاز به این حضور در کلاس دارند. این درس هم دو واحدی است ولی نمی دانم چرا در 4 ساعت ارائه می شود! چرا وقت منو می گیرن؟! قدیما احتمالا این جوری نبود که چیزی را که بلدی، کلاس بری! از درس زبان خیلی خوشم می آید. بی جهت منو برای خیلی ها اسطوره کرد! امتحان زبانهایی که بچه ها می خواستند برن جلوی بخش، من 100 می گرفتم؛ اونم فقط با 20 دقیقه سر جلسه نشستن! البته دلخوری های زیادی هم دارم؛ مثلا یه بار با این که پایان ترم 100 شده بودم، نمره کلاسی که 20 درصد نمره کل است (دربرابر50 درصد پایان ترم) 75 شدم و حسابی معدلم رو کشید پایین! اونم تو ترمی که چندین بار داوطلبانه تاک داده بودم و همه تکالیف رو بدون استثنا حل کرده بودم و ...! به هر حال قدرت مطلقه هر چه اراده کند، همان است! آقای محقق گفت: تو برگه می شه کاری کرد ولی کلاسی دست استاده! نکته مهم زبان من تو دانشگاه اینه که دانشگاه هیچ از جنبه های زبان منو تقویت نکرد! نه ریدینگ، نه لیسنیگ، نه.... .  شاید مشکل از من بوده!

بررسی درس های این ترم- قسمت چهارم: مطالعات اجتماعی در فرهنگ اسلامی

این درس رو من و دو تا از 84ی ها با 83 ی ها برداشتیم. یکشنبه ساعت 4 با استاد جمشیدی ها (رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران)

سرفصل های این درس به خاطر نظر استاد کنار گذاشته شد. محتوای کلاس همیشه با انتقاد شدید بچه ها و کوتاه اومدن نسبی استاد همراه است (واین ویژگی بسیار خوبی برای این کلاس است که استاد نقد بچه ها را می پذیرد.) این احساس که اتفاقی که در این کلاس می افتد همان وقت کشی فوتبال است، در هر جلسه و به دفعات برای من و حداقل تعدادی دیگر از بچه ها می افتد. بد نیست یکی از ما بخواهد که تعداد گزاره های این درس و درسهای این چنینی که با فقر محتوا مواجه هستند را ارائه کنیم. مطالعه کتاب کارنامه اسلام (که ترم 2 برای درس تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی خواندیم!) و تفکرجامعه شناختی ابن خلدون (ترجمه استاد) از ما خواسته شده است.

بررسی درس های این ترم- قسمت پنجم: روش پژوهش در فرهنگ و ارتباطات

 دوشنبه 8 صبح با استاد حسن بشیر. من جلسات اخیر این درس را از دست دادم. جلسات اول درباره پروپزال و تحلیل محتوا بود که تقریبا در درس قبلی داشتیم. البته این که داشتیم به این معنی نبود که یاد گرفتیم و نیازی به یادگیری مجدد نداشتیم. اتفاقا ما حتی نمی دانستیم چگونه یک پروپزال بنویسیم. بحث پژوهش در رسانه های چاپی جدید بود. به جرأت می گویم، محتوای ارائه شده نیاز به دو ساعت کلاس در هفته نداشت. (البته شاید کار بیرون از کلاس این درس، نیاز به بیشتر از اینها داشته باشد که دارد.) به درخواست آقای بشیر و به همت آقایان حسین براتی و مسعود محمدی این درس دارای وبلاگ گشت.

بررسی درس های این ترم- قسمت ششم: زبان تخصصی رسانه ها

دوشنبه ساعت 2 با استاد غلامرضا آذری. بیشتر ترجمه عمومی بود تا زبان تخصصی. متنی که ترجمه می شود، متنی تخصصی است. هر هفته یک پاراگراف ترجمه می کنیم و در کلاس هم همان پاراگراف کار می شود. تا حالا کمی بیشتر از یک صفحه ترجمه شده. سرعت کلاس شاید کمی کم باشد. جزوه ای هم که شامل دو کتاب است به ما داده شده؛یکی برای شروع کار ترجمه و دیگری لغت آموز که بحثهای آن را دردوره دبیرستان و ترم های قبل داشتیم. (البته استاد هم از این جهت آن را داده که خودمان مطالعه کنیم اگر بلد نیستیم. از این باب که این نکات مهم را کنار هم جمع کرده دارای اهمیت است.)

بررسی درس های این ترم- قسمت هفتم: جریان شناسی تاریخ معاصر

سه شنبه 8 صبح با استاد صحرایی. قرار بود تاریخ بعد انقلاب را درس بدهد که هنوز قبل انقلابیم! خنده دارترین نکته این درس، تکلیف اجباری آن است: روزنامه های یکسال را می خوانیم و مواردی از آن را می نویسیم و تحویل می دهیم! کاری که اگر اجباری نبود، جالب بود! مثلا تکلیف من این بود که روزنامه های جمهوری اسلامی سال 70 را بردارم، و این کارها را برای هر شماره انجام دهم: نوشتن مشخصات روزنامه، تاریخ، عنوان تیتر اول، موضوع تیتر اول، توضیح تیتر اول، موافقت یا مخالفت تیتر با دولت، داخلی یا خارجی بودن تیتر، همین ها درباره سرمقاله!، شرح (بزرگترین) عکس، نویسنده سرمقاله... یعنی چیزی حدود 15 فاکتور را برای هر شماره! ضرب کنید در 300 روزنامه ای که احتمالا هر سال منتشر می شود! بگذریم که دلم پره!

بررسی درس های این ترم- قسمت هشتم: نظریه های جامعه شناسی

سه شنبه 10 تا 12 با استاد ابراهیم فیاض. اول قرار بود که با آقای جمشیدی ها باشه ولی نمی دونم چی شد که فیاض شد! ما (خیلی از ما هشتاد و چهاری ها) با اینکه با فیاض این درس رو بگذرونیم مخالف بودیم چرا که می خواستیم، text بخونیم. در کل بد نشد. کتاب نظریه های جامعه شناسی رو با آقای سید مجید امامی، می خونیم. (ایشون یه کلاس رایگان برامون گذاشتن. یک دنیا از ایشون که به فکر ما هستند، تشکر می کنم.) امید که بیشتر از ایشون استفاده بشه. از اون طرف خیلی از بچه ها چهارشنبه ها می رن دانشگاه تهران، همین کلاس آقای کچوئیان. از اون طرف، این ترم آقای فیاض کاملا در چارچوب درس حرف می زنه و جزوه ای قابل توجه نوشتیم که انتظارش رو نداشتیم. فکر می کنم حق این درس بیش از 2 واحد باشه. (البته نه به این معنا که ساعت کلاسی اش زیاد بشه، بلکه به این معنا که بیشتر از 4 ساعت مطالعه هفتگی لازم داره.)

بررسی درس های این ترم- قسمت نهم: ارتباطات سازمانی

سه شنبه 3 تا 5 با استاد نادر جعفری. هنوز ارتباطی که باید و شاید (شایسته است) با این درس برقرار نشده. (البته دو ترم پیش با درس مبانی مدیریت برقرار شد.) شاید برای اظهار نظر برای این کلاس به وقت بیشتری نیاز داشته باشیم.

بررسی درس های این ترم- قسمت دهم: تفسیر و تدبر در قرآن کریم (4)

سه شنبه 5 تا 7 با استاد غلامی.(دانشکده حقوق) دوباره این ترم حجم رو بردن بالا! دوباره شد سه جزء! قبلا می نوشتن شبی 15 دقیقه برای این درس وقت بگذارین و تدبر کنید ولی دیگه نمی نویسن. شاید فهمیدن برای خوندن جزوه به صورت پیوسته به بیش از سه ساعت وقت لازمه و بدون تدبر هم شبی 15 دقیقه جواب نمی دهد. تازه مباحثه هم 55 نمره این درس را به خود اختصاص داده! نکته خنده دار: نوشتن انواع غلطهای تایپی، املایی، دستوری، و ... نمره داره! نوشتن اینکه فلانجا مبهم بود، نمره داره! نوشتن سوال پیشنهادی برای امتحان نمره داره! معلومه چه خبره؟ هشتمین واحد تفسیر عمومی که تقریبا بیشترش تکرار است، اینگونه می گذرد! چند نکته از کلاس: حتی برای امر واجب هم حق خروج از کلاس را نداریم، مجبوریم دایره ای بشینیم، مجبوریم هر هفته آخرین نفر نباشیم که به کلاس می آید! (این خیلی ظلمه چون باید بری شیرینی بخری و  حتی نمی توانی بگویی: «یک دقیقه دیر کردم؟ غیبت بزن! ولی بذار من تو کلاس باشم! » همه باید شیرینی بخرن، از اونجایی که بعضی ها شیرینی 100 تومانی (ارزانترین) می خرن، نتیجه می گیرم که ته دلشون راضی نیستند و مسلما اثر وضعی هم واقعیتی است.

بررسی درس های این ترم- قسمت یازدهم: اصول فقه3

8 صبح چهارشنبه با استاد حجت الاسلام محمدزاده. جلسه اول تعطیل بود. دوم رو رفتم، از تدریس استاد (خط به خط کتاب) کاملا راضی ام. دو جلسه بعدی حالم خوب نبود و نرفتم. بعد دیدم که چون چند جلسه دیگر هم نمی تونم برم رفتم حذف اضطراری کنم که صفر نشه. گفتن چون جمعیت کلاس 8 نفره و کمتر از حدنصابه، با درخواست موافقت نمی شه ولی من گفتم چون 21 واحدی هستم موافقت کنید. نمی دونم کمیسیون چه کار کرد. به هر حال من دیگه کلاسش رو نرفتم. امیدوارم کمیسیون، موافقت کرده باشه!

گزیدهای از کامنتها:

 

نویسنده: وحید صابری

جمعه 8 آذر1387 ساعت: 7:31

دمت گرم واقعا حرف مارو زدی

جز درس نظریه های جامعه شناسی بقیه درسها وقت تلف کردن است

 

نویسنده: حسین براتی

شنبه 9 آذر1387 ساعت: 0:25

خدا قوت حمیدجان

دارم به ده سال دیگه فکر میکنم. چقدر خاطراتمون با خوندن این متن زنده میشه! کاش یکی بود که روزگارمون در سه سال گذشته رو به رشته تحریر در می اورد. روزگار تلخ و شیرین! نگاه های انتقادیت عالیه (با اینکه با بعضی مخالفم و البته با اکثرش صد درصد موافق!)

راستی کار اخیرت شاهکار بود جداً. تشکر!

 

نویسنده: مجتبی صمدی

شنبه 9 آذر1387 ساعت: 10:44

به نظر من حمید باید یه کار اساسی در مورد این اتفاقات کرد حداقل به قول حسین همه را مکتوب کرد و تاریخ را ثبت نمود.

وب سایت  

 

نویسنده: خودم

چهارشنبه 13 آذر1387 ساعت: 2:36

منتظر مطلبی با عنوان کد سوخته! نگاهی دیگر به کدی که می خواست سرفراز باشد... باشید

شاید به مدد لطف الهی توانستیم اجمالی از سه سال گذشته را بنویسیم. انشاءالله سه سال دوممان بهتر باشد.

وب سایت

 

نویسنده: مریم

پنجشنبه 14 آذر1387 ساعت: 14:53

سلام

چه دل پر خونی؟

عجیبه که نوز عادت نکردید

خوب البته ما چون سال آخریم و همه درس ها تخصصی شده کمتر خون دل می خوریم

ولی واقعا بهتون خیلی ستم می شه

پستتون طولانی بود کامل نخوندم

ذخیره کردم سر فرصت انشاالله بخونم

یه نظر تخصصی می ذارم

موفق و موید باشید

وب سایت

 

نویسنده: مریم

جمعه 15 آذر1387 ساعت: 19:33

سلام مجدد

رفتم با حوصله خوندم

مشکل اول شما اینه که یه ذره snub nosed هستید

البته ببخشید ها

مشکل دومتونم اینه که زیادی درس می خونید

موفق باشید

 

نویسنده: من

جمعه 1 آذر1387 ساعت: 3:57

مصیبتی است...

 

نویسنده: اثیری

یکشنبه 3 آذر1387 ساعت: 22:37

سلام

خوبید؟

برگ ریزون قشنگی راه افتاده اما دانشکده ما برگای دیگه ای هم ریزش دارند

یا علی

وب سایت

 

نویسنده: غریبه ی اشنا

جمعه 22 آذر1387 ساعت: 19:44

سلام

عید غدیر برشما مبارک

دانشجو ی امام صادقی با این (مشکلات) که معروف شده وگرنه که... ولی در کل باید گفت این نیز میگذرد

۹۹/۰۹/۲۲
حمید درویشی شاهکلائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی